تلویزیون گیمرها

چرا بازی‌سازها در ایران موفق نمی‌شوند؟

چرا بازی‌سازها در ایران موفق نمی‌شوند؟

چرا بازی ساز ها در ایران موفق نمی‌شوند!؟ سوال جالبی هست، ممکنه سوال هر کدام از ما باشد، این سوال می‌تواند متعلق به یک گیمر و یا یک بازی ساز ایرانی باشد، در ادامه به بررسی و تحلیل این موضوع مهم می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

اینجا ایرانه!

کافیه شما به عنوان یک گیمر از سازندگان یک بازی نسبتا معمولی و دست پایین سوال کنید که چرا بازی شما اینجوری طراحی شده؟ اصلا چرا این بازی را ساختید!؟ خب شما که توانایی ساخت یک بازی با این عظمت را ندارید، چرا اصلا پروژه ساخت این بازی را شروع کردید؟ و سوال هایی از این قبیل؛ اگر پس از مطرح کردن انتقاد و سوال های اینچنینی به سوی توسعه دهندگان آن بازی، به زیرزمین های مخوف اسکایریم برده و یا به عنوان غذا توسط زامبی های رزیدنت اویل خورده نشوید، احتمالا پاسخ سازندگان بازی به شما، تنها دو کلمه خواهد بود، اینجا ایرانه! متاسفانه امکانات لازم برای تهیه و توسعه بازی های خود را نداریم، مسئولین هم که رسیدگی نمی‌کنند.

البته مورد داشتیم یک بازی به دستور همان مسئولین تهیه شده، اما باز هم حرفی برای گفتن نداشته و مورد استقبال گیمرهای ایرانی قرار نگرفته است! یعنی بازی ساز های ایرانی همگی بی عرضه و توانایی ساخت عنوانی همچون سری Call of Duty را ندارند!؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟

tutorials-banner

صددرصد بازی ساز های ایرانی توانایی ساخت عناوینی همچون Call of Duty را دارند، اما نه به عنوان اولین پروژه رسمی خود! نه اینکه امکان عملی کردن این موضوع وجود نداشته باشد، نکته اینجاست که نتیجه کار حتی نزدیک به Call of Duty هم نخواهد شد. خب دلیل این قضیه هم کاملا منطقی است، برای ساخت عنوانی به عظمت و بزرگی عناوین خارج کشوری، نیاز به سرمایه زیاد، تیم بازی‌سازی متحد و قوی که شامل برنامه نویس، طراح و … می‌شوند، است؛ متاسفانه یا خوشبختانه، در حال حاضر امکان داشتن تمامی این موارد در کنار هم، داخل کشور عزیزمان وجود ندارد. ممکنه شما به عنوان مدیر پروژه دارای چند برنامه نویس و طراح حرفه ای باشید، اما مطمئنا بازی‌نامه نویس خوبی یافت نخواهید کرد، یا ممکن است دارای ایده و تیم کاملی باشید، اما سرمایه مورد نیاز برای عملی کردن آن پروژه را نداشته باشید. ( دو جمله آخر، صرفا مثال بودند! )

راه حل چیست؟ بگذارید پاسخ این سوال را با سوالی دیگر شروع کنیم، اصلا چرا باید دست به ساخت بازی های بزرگ بزنیم؟ وقتی ساخت عنوانی همچون GTA کاری دور از دسترس می‌باشد، چرا باید اصلا چنین پروژه ای را شروع کنیم؟

کافیست با برنامه ریزی دقیق و پیشروی همراه با جزئیات، ساخت عنوانی کوچک اما جذاب را شروع کنید. دارای تیم هستید؟ توانایی کافی برای ساخت بازی را دارید؟ بسیار عالی! مخاطبین اصلی خود را بیابید و در نهایت پلتفرم هدف را انتخاب کنید؛ بهترین انتخاب در وضعیت فعلی، ساخت بازی برای گوشی های موبایل می‌باشد ( اندروید و آی او اس ). برای موفقیت و درخشیدن در زمینه بازی های موبایلی، نیاز به سرمایه فضایی و پروژه های بزرگ ندارید، شما می‌بایست عنوانی خلق کنید که دیده شود! (مثال) یک گیم پلی جذاب، همراه با داستان تعاملی و طراحی چشم نواز می‌تواند عناصر خوبی برای شروع یک پروژه کوچک موبایلی باشد.

کپی برداری و رویای نابود کردن عناوین دیگر سازندگان

چرا!؟ واقعا چرا؟ اکثر افراد برای شروع کردن پروژه خود به دنبال بازی های پرطرفدار دیگر می‌روند، کافیست عنوانی جدید محبوب شود، یک هفته بعد شما می‌توانید چندین عنوان کپی برابر اصل، مشابه آن بازی را پیدا کنید! این اتفاق در بین بازی های موبایلی بسیار چشم گیر است. نیاز نیست ما به عنوان بازی ساز به دنبال ساخت عناوین کپی شده باشیم، کپی برداری کار بدی نیست، اگر درست انجام شود. به عنوان مثال می‌‌توانیم عنوانی مشابه فلان بازی بسازیم، اما بازی ما ویژگی های بیشتر و جذاب تری نسبت به بازی ایکس داشته باشد. یکی دیگر از کار و تفکرات نادرست برخی از بازی سازان، فکر و تلاش برای نابودی دیگر سازندگان است! متاسفانه در فرهنگ ما، مفهوم برخی از کارها کاملا غلط برداشت می‌شوند، به عنوان مثال شما می‌بایست برای بیشتر کردن فروش شرکت خود، شرکت ایکس را از پای دربیاورید! و یا برای رسیدن به موفقیت، باید جلوی پیشروی همکاران خود را به هر نحوی بگیرید. کار و تفکراتی از این قبیل کاملا اشتباه بوده و صد البته نتیجه معکوس خواهند داشت. به یاد داشته باشیم که برای موفق شدن در هر زمینه ای، ما به اندازه کافی جای داریم، کافیست به بهتر شدن فکر کنیم.

در نهایت

باید گفت که برای ساخت بازی های جذاب و سرگرم کننده، نیاز نیست دست به ساخت عناوین بزرگ و پر هزینه بزنیم، اگر یک درصد فکر می‌کنید که توانایی ساخت عنوانی سرگرم کننده را دارید، کافیست بخواهید و شروع کنید، همانطور که پیش تر گفتیم، پیشنهاد ما به شما ساخت عناوین موبایلی است، با وجود مارکت های اندرویدی داخلی و خارجی پرقدرتی که هم اکنون در دسترس هستند، ارائه بازی های کوچک موبایلی، کار سختی نیست. به هر حال دقت داشته باشید که در هر پروژه ای، کیفیت را اولویت قرار دهید، مطمئن باشید که مخاطب نیز متوجه حسن نیت شما خواهد شد. در نهایت مهم نیست که شما در کجا و با چه شرایطی زندگی می‌کنید، مهم این است که بخواهید و شروع کنید، مهم این است که مثبت باشید.

در ادامه خوشحال می‌شویم از نظرات شما در رابطه با مباحث مطرح شده، مطلع شویم؛ شاد باشید.

لينک کوتاه به مطلب:
موفقیت مانند مبارزه با یک زامبی است. وقتی که خسته شدید، دست از مبارزه نمی کشید، بلکه هنگامی می توانید استراحت کنید که زامبی را از پای درآورده باشید.

1 دیدگاه

  1. با سلام

    در رابطه این مطلب
    اینجانب با تجربه 15ساله از بازی ها و گیمر بودن
    که 90درصد عناوین مهم را دنبال کرده و به اتمام رساندم
    (با پلت pc)

    در ابتدا چیزی که نگاه یک گیمر را به خود جلب میکنه

    گرافیک و جزئیات و قدرت پردازش خوبه رندر هست

    این روزا بازار بازی های کامپیوتری خیلی داغ و خود نیز یه صنعته
    و مسئولین بدونند که فروش بازی های خوب ساخته داخل
    نه تنها به اقتصاد کمک میکنه
    بلکه باعث سرگرم شدن و مشغول شدنه جوانان میشه

    برای ساخت یک بازی
    اول از همه باید دید که چی میخوایم بسازیم
    داستانش چی باشه
    اگر بتونیم داستانی متفاوت و نوین خلق کنیم عالیه
    اما اگر شبیه بود هم ایرادی نداره

    برای مثال 3عنوان
    call of duty
    battle field
    medal of honor
    هر سه سبکی یکسان دارند
    هر 3 شوتر اول شخص هستند و دقیقا یه کاری باید انجام بدیم

    کشتن!!!

    اما چی باعث میشه که یه گیمر هر 3را خریداری کنه؟!

    گرافیک و جزئیاته بالا در صدر قرار داره
    که نیازمنده سیستم پر قدرت هست
    چه برای ساخت چه برای اجرا

    اصلا اهمیت ندید که گرافیک باید مقداری باشه که همه بتونن بازی کنن
    نه
    کیفیت را هیچ وقت به کمیت ترجیح ندید
    گیمری که سیستم خوب نداشته باشه بااااید از دنیای بازی خداحافظی کنه

    چون اگر کیفیت اومد پایین
    اون وقت دیگه هیچ کسی نمیخره
    حتی همونایی که سیستم پایین دارن!!!

    روی جزئیات خیلی دقت کنید

    برای مثال
    بازی پرواز دوران
    اندازه هواپیمای فانتوم اف4 با اندازه تانک عراقی یکیه!!

    این فاجعس
    و یا وقتی هواپیما در حداقل سرعت قرار میگیره گویا انگار ایست ثابت کرده و انقدر سرعت هواپیما کم میشه که در این حالت هواپیما باید سقوط کنه اما چنین اتفاقی نمیوفته
    فاجعه ای دیگر….

    برای درک بهتر به بازی H.A.W.X 1 رجوع بشه تا جزئیات را متوجه بشید
    تو بازی پرواز دوران حالت استال وجود نداره
    های کلایمب وجود نداره که ه اپیما اونقدر پوزه را بالا بیاره تا پوزه 180 بتابه برای درک بهتر پوزه هواپیما از ساعت 9به ساعت 3 نمیاد به مقدار خیلی کمی بالا پایین میره و این یعنی عدم وجود مانور دهی
    هواپیمای فانتوم مثل هواپیما های مسافربری به جای مانور دهی
    استیپ ترنز انجام میده و در جا دور خودش نمچرخه یا به اصطلاح
    دور خودش غلط نمیزنه و برای دور زدن دوره میدانی میزنه

    اینا جزئیاته بازی هست که هیچ کدوم رعایت نشده
    و در نهایت گیمر بازی HAWXرا به اون ترجیح میده……

    مورد بعدی
    زبان بازی هست
    همه عادت دیرینه به زبان انگلیسی در بازی ها دارند
    پس زبان فارسی یه چیزی غیر معموله
    اگر اجباری در استفاده در زبان فارسی نیست
    بازی را با زبان انگلیسی بسازید و یا حداقل زبان انگلیسی را در لیست Languageقرار دهید

    صدای بازی

    این روزا همه بازی ها را با ساپورت
    headphone
    stereo
    5.1 sorrund
    میسازند

    کسی که سینمای خانگی داره هیچ وقت دوست نداره بازیش استریو باشه

    پشتیبانی خوب از محصول
    از تعویض محصول معیوب گرفته
    تا ساخت آپدیت ها و پچ هایی در بهینه سازیه بازی ها و ایرادات گرافیکیه آنان ساخت DLCها و اضافه کردن موضوعاته دیگر به بازی مثلا شخصیت جدید سلاح جدیدماشین جدید و…

    موضوع های متنوع
    اگر بازی شوتر میسازید نیاز نیست حتما 8سال دفاع مقدس باشه چون خواه نا خواه اون موقع تجهیزاته نظامیه قدیمی استفاده میشده

    یه گیمر بازی های اکشن دوست داره
    که ادوات زرهی نوین
    از جمله تانک
    abrams m1
    leopard
    mercava

    و یا تسلیحاته نوین در اون باشه
    که در دفاع مقدس هیچ یک وجود ندارند

    یه نکته جالب

    اینو بدونید تو هیچ بازی کسی بین اسلحه m4 و کلاشینکف
    کلاشینکف را انتحاب نمیکنه
    مگر آخرین مدل بازسازی واقعیه اون باشه که در حال حاضر ارتش روسیه در حال استفاده هست!!!

    بله یک بازی نیاز به بانک اطلاعات کاملی داره
    از تسلیحات هواپیما ها ادوات زرهی و یا اتوموبیل ها و یا موتور سیکلت ها

    دقت در بازی های خارجی به قدری بالاس
    که در بازی nfs undercover
    شتاب ماشین بوگاتی دقیقا 2.5ثانیه هست و تو بازی دقیقه 2.5ثانیه که بگذره توی بازی سرعت پاشین از 100کیلومتر تجاوز میکنه
    عددی که واقعا شتاب بوگاتی هست در دنیای واقعی

    این بازی ماله 4ساله پیشه

    حالا فقط کافیه شما بوگاتی را با شتاب 4ثانیه بسازی

    100تا ایراد و خرده میگیرن چون محصول 4سال پیش از محصول امروز شما دقتش بیشتر بوده….
    دنیای بازی از دید یه گیمر حرفه ای یه دنیای خیلی بزرگه
    در حدی که خاموش و یا روشن بودن و یا حتی درصد بالا پایین از یک فیلتر در رندر بازی میتونه منجر به سقوط و از دور خارج شدن اون بازی بشه

    بحث ها و نکات بسیار دیگری هست
    که تا همین الان هم زیاد صحبت کردم

    با تشکر

    merlin_sky@rocketmail.com

    پاسخ

پاسخی ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شما می‌توانید از تگ های HTMLنیز استفاده کنید. تگ ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

X( =)) ;;) ;) :| :x :P :D :> :-O :-? :-/ :-* :)) :) :(( :( /:)

رمز عبور گم شده