نقد Metal Gear Solid: Ground Zeroes

تلویزیون گیمرها

فرانچایز محبوب Metal Gear Solid را شاید بتوان جزو قوی ترین سری بازی های تاریخ دنیای گیم دانست، چرا که پس از منتشر شدن بیش از 10 نسخه آن، این سری تقریبا هیچ افتی نداشته است. آخرین نسخه منتشر شده ی آن، Metal Gear Solid: Ground Zeroes است که پیش درآمدی برای نسخه ی Metal Gear Solid V: Phantom Pain به حساب می آید. حال می خواهیم به نقد این بازی بپردازیم و نکات مثبت و منفی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ماموریت مرگ بار

اگر از افرادی هستید که این نسخه، اولین نسخه ای است که از این سری بازی می کنید، به احتمال بسیار زیاد با داستان بازی ارتباط برقرار نمی کنید و شاید اصلا هم متوجه نشوید که قصه بازی از چه قرار است. شاید اگر «کوجیما» یک فیلم کوتاه از خلاصه ی داستان بازی تا این نسخه در بازی قرار می داد، چنین وضعیتی پیش نمی آمد.

داستان بازی، ادامه ی وقایع نسخه ی Peace Walker است. «اسنیک» برای انجام یک ماموریت مهم و سرّی که هدف آن نجات «پاز» است، به یکی از پایگاه های «XOF» نفوذ می کند. او باید با نجات دادن پاز، که یک جاسوس دو طرفه به حساب می آید، او را به «پایگاه مادر» منتقل کند تا اطلاعات مهمی را از او استخراج کنند.

2449452-mgsvtpp_screenshots_bootcamp_3

داستان اصلی بازی، تنها یک ماموریت یک ساعته است، چرا که این بازی، تنها یک پیش درآمد برای نسخه ی پنجم این سری است و تنها بخش هایی از قسمت داستانی بازی را برای طرفداران دو آتشه ی این سری، روشن می کند. داستان برای بازیبازهای پلتفرم PC، تا حدودی گنگ خواهد بود.

ارتش یک نفره

این بازی، از گیم پلی نسبتا قدرتمندی برخوردار است و مخفی کاری های بسیار سختی در آن گنجانده شده است. همانطور که گفتیم گیم پلی اصلی بازی در کل یک ساعت بیشتر نیست اما در همین مدت هم شما با چالش های نفس گیری رو به رو خواهید شد.

در ابتدای بازی، شما اسلحه ای مجهز به صدا خفه کن در اختیار دارید اما پس از شلیک چندین گلوله، صدا خفه کن اسلحه خراب می شود و اسلحه ی شما با صدایی بسیار بلند شلیک می کند و دیگر خبری از مخفی کاری نیست؛ از طرف دیگر اسلحه دوم شما سرنگ های خواب آور پرتاب می کند که می تواند تا حدی به شما در پیش بردن بازی کمک کند. هوش مصنوعی بسیار بالای دشمنان، مخفی کاری را برای شما به شدت سخت می کند. وجود دوربین های امنیتی و نگهبانانی که نورافکن ها را در پایگاه می اندازند، تشخیص دادن شما را توسط دشمنان راحت تر می کند و کار شما را به شدت سخت و نفس گیر خواهد کرد. یکی از مشکلات مخفی کاری، کاورگیری نه چندان جالب است. شما با رفتن پشت یک کاور، در حالت کاور گیری قرار می گیرید اما شلیک یا حرکت کردن در این وضعیت اصلا روان نیست و شما را تا حدودی اذیت می کند. البته اگر شما با مخفی کاری میانه خوبی ندارید می توانید با استفاده از تانک هم دشمنان خود را نابود کنید! چگونگی پیش بردن این مرحله کاملا به خودتان بستگی دارد ولی می توانید مطمئن باشید که هوش مصنوعی دشمنان شما را به زانو در می آورد!

2449468-mgsvgz_ss_bc_ss_hide

یکی از جالب ترین چالش هایی که با آن رو به رو می شوید، پیدا کردن محل یک شخصیت با استفاده از یک فایل صوتی است. چالش دیگر بازی، بی‌سیم زدن دشمنان به یکدیگر است که کار شما را به شدت سخت می کند. اگر جنازه ای توسط یکی از دشمنان دیده شود، کل دشمنان پایگاه به حالت آماده باش درمی آیند و محیط های اطراف را زیر و رو می کنند.

ماموریتی چشم نواز

بدون شک باید گفت که یکی از بهترین قسمت های بازی، گرافیک آن است. جزئیات بالا، طراحی زیبای پایگاه دشمن و باران بسیار طبیعی که در حال باریدن است، فضایی کاملا زیبا با گرافیکی قدرتمند را به بازیباز ارائه می دهد. خیس شدن محیط بازی و لباس افراد بسیار طبیعی است و چکیدن قطرات آب از روی صورت اسنیک دقت بالا در گرافیک بازی را نشان می دهد.

2449462-mgsvgz_ss_bc_rescue_foot

نورپردازی بازی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. اگر یکی از نگهبانان نورافکن را به سمت شما بگیرد، دیگر قادر به دیدن چیزی جز نور شدید نورافکن نیستید. چراغ قوه های سلاح های دشمنان هم بسیار دقیق طراحی شده است و مناطقی را روشن می کند که دشمن چراغ قوه را روی آنها بیندازد و قرار نیست یک منطقه ی بزرگ با یک چراغ قوه ی کوچک روشن شود!

در کل باید گفت که دقت زیادی در طراحی محیط و شخصیت ها به کار رفته است. گرافیک و نورپردازی بازی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مشکلی در آنها مشاهده نمی شود.

فریادی از مار زخمی

بازی در بخش صداگذاری نیز موفق ظاهر شده است. صدای شخصیت ها با دقت زیادی کار شده و ایراد خاصی در این بخش وجود ندارد. حس عصبانیت، تعجب و … به وضوح در صدای افراد قابل شناسایی است. قدرت اصلی صداگذاری، صدای اجزای محیط است. صدای طبیعی باران و امواج دریا که به صخره ها برخورد می کنند، شما را تحت تاثیر قرار می دهد. صدای مخوف ضدهوایی ها نیز از کیفیت خوبی بهره می برد.

گیم پلی بازی در کل یک ساعت بیشتر نیست اما در همین یک ساعت، موسیقی های زیبایی در بازی شنیده می شود که بازیباز را هیجان زده و درگیر بازی می کند. موسیقی شنیدنی ابتدای بازی نیز واقعا حس و حال این فرانچایز را به بازیبازها منتقل می نماید.

در کل باید گفت که بازی Metal Gear Solid: Ground Zeroes از کیفیت خوبی برخوردار است اما کوتاهی بیش از حد بازی و چند مورد دیگر، باعث شده که این عنوان به مزاج بعضی منتقدین خیلی خوش نیاید.

خوب

  • مخفی کاری واقعی
  • هوش مصنوعی بالای دشمنان
  • کیفیت بالا در گرافیک و نورپردازی
  • موسیقی های زیبا

بد

  • کوتاهی بیش از حد بخش داستانی
  • داستانی گنگ برای دارندگان پلتفرم PC و افرادی که اولین نسخه از این سری را تجربه می کنند
  • کاورگیری های بد قلق و مشکلات زیاد شلیک از پشت کاور
8

عالی

PLAY GAMES, NOT CONSOLES :)

پاسخی ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شما می‌توانید از تگ های HTMLنیز استفاده کنید. تگ ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

X( =)) ;;) ;) :| :x :P :D :> :-O :-? :-/ :-* :)) :) :(( :( /:)

رمز عبور گم شده